TALENT ARTESÀ: Sílvia Guillén

Sílvia Guillén és artista, dissenyadora i consultora especialitzada en branding i comunicació amb una trajectòria de més de vint anys vinculada a l’art i al disseny. Després d’una carrera consolidada en l’àmbit estratègic i visual, inicia un procés profund de transformació personal que la condueix a integrar de nou l’art com a eina essencial d’expressió en la seva vida. La trobaràs a Igualada, on va néixer i la seva obra no et deixarà indiferent.
Com vas començar en el món de l’art i l’artesania? Quin va ser el teu primer projecte?L’art sempre ha format part de mi. Vaig començar formalment amb Belles Arts l’any 1998 i, posteriorment, vaig continuar els meus estudis artístics i de disseny a La Gaspar. Durant aquesta etapa, em vaig iniciar en la pintura i vaig començar a experimentar amb diferents tècniques. També vaig participar per primera vegada als mercats d’art que es feien a l’Ateneu Igualadí. I ja d’adulta vaig formar-me i especialitzar-me també en Ceràmica Artística.
Parlem d'ara. Sabem que tens molts projectes entre mans, com per exemple l'exposició que podem veure aquests dies al Museu de la Pell d'Igualada. Explica'ns.Aquesta exposició és una fita molt important per a mi, perquè recull tot un treball de recerca artístic que he estat desenvolupant els darrers anys a través de la ceràmica. Sota el títol The Art of Rebirth. El viatge de retorn a casa, és un projecte que parla d’un procés de transformació i d’arrelament personal i artístic. Que el Museu de la Pell hagi acollit aquesta mostra és tot un reconeixement. I no podria haver-hi millor lloc per mostrar aquest viatge "de retorn a casa" que la meva pròpia ciutat.
Quina és la peça o projecte del qual estàs més orgullosa i per què?Més que una peça concreta, estic orgullosa del resultat global d’aquesta investigació artística. Les obres i els processos que he desenvolupat són vius, interrelacionats i formen part d’un únic projecte que obre una nova etapa en la meva trajectòria.
Com influencien el paisatge i la cultura de l'Anoia les teves creacions?La meva obra beu de moltes fonts, especialment de les tradicions ancestrals de construcció artesanal de l’Abya Yala, així com d’altres regions de Catalunya, des de Vic, on em vaig formar en ceràmica artística, Menorca, Portlligat, Perpinyà o el Marroc. L’Anoia ha pres una nova dimensió en el meu treball arran de la performance Pell amb Pell, que vaig realitzar al Museu de la Pell d’Igualada durant la darrera celebració del Dia internacional dels Museus, on es va generar un diàleg simbòlic entre la pell i el fang. Aquesta experiència ha obert una connexió profunda amb el territori i amb la meva pròpia història, que s’ha materialitzat en una acció artística que ha sigut enregistrada i es podrà veure properament.
A més, he establert sinergies amb projectes creatius locals de renom com Sita Murt, amb qui vaig col·laborar inicialment en campanyes de marca, i que posteriorment m’han cedit peces de la seva col·lecció 100 Years Knitting i de la darrera temporada per a les accions fotogràfiques vinculades al projecte The Art of Rebirth. The Journey Back Home. Aquestes col·laboracions m’han permès expandir la narrativa de la meva obra a través d’altres disciplines com la fotografia, l’audiovisual, la moda i l’arquitectura.
Si poguessis col·laborar amb qualsevol artista o artesà, viu o mort, qui seria i per què?Sempre he tingut un vincle inconscient amb Salvador Dalí. El seu univers oníric, la seva creativitat polifacètica i el món compartit amb Gala a Cadaqués i Portlligat m’han captivat profundament. Fins i tot vaig fer un stage a Perpinyà, ciutat marcada per la seva influència i la dels seus contemporanis.
També admiro Joan Miró, pel seu univers simbòlic i cromàtic, i Antoni Gaudí, per la seva sensibilitat simbòlica, la seva genialitat i la connexió amb la natura.
Els tres comparteixen una cosmovisió pròpia, un llenguatge visual i conceptual que transcendeix l’objecte artístic i crea un món. Aquesta capacitat de generar universos amb sentit, arrelats en la intuïció, el símbol i el territori, és quelcom que em ressona profundament.
Per altra banda, també sento una gran admiració pels artesans i artesanes que mantenen vives les tradicions ancestrals en territoris originaris, amb una saviesa que connecta profundament amb la terra i l’esperit col·lectiu.
Quin és el procés creatiu que segueixes des que tens una idea fins que la fas realitat?El meu procés combina projecció i intuïció. Em poso al servei de la matèria i deixo que parli a través meu. Les peces tenen vida pròpia i sovint continuen transformant-se fins i tot després de suposadament estar acabades, i sobretot en el procés de significat i narrativa. És un procés viu, profundament simbòlic i orgànic.
Com creus que el teu treball contribueix a la comunitat local i al seu desenvolupament?Crec que contribueixo a enriquir el teixit creatiu de la comarca. A més, la meva obra planteja preguntes i reflexions que poden servir per al creixement personal i col·lectiu. M’agrada pensar que inspiro altres persones a connectar amb la seva essència i a valorar el poder transformador de l’art.
Com veus el futur de l'artesania a la nostra regió?La nostra comarca és un territori ric en creativitat, amb artesanes, artistes, dissenyadors, creatius i empreses que valoren l’excel·lència i el treball al detall. Veig un gran potencial i crec que Igualada i l’Anoia tenen totes les qualitats per esdevenir un referent com a territori creatiu.
Has tingut sempre el teu taller a l'Anoia? Si no és així, què et va fer venir?Sóc d’Igualada, però vaig viure molts anys fora. Des que vaig tornar, el meu taller ha estat aquí. Primer al barri del Rec, al coworking creatiu La Maca, i posteriorment en un espai propi.
Quina és la part més difícil i la més gratificant del teu treball?La part més difícil és tenir la paciència i la perseverància per apostar per un camí tan idealista com el de l’art. Les inversions inicials i la pressió econòmica poden ser desafiants. El més gratificant és sentir que torno a dedicar el meu temps a la meva passió i estar en un moment molt fèrtil i creatiu.
Quin impacte t'agradaria que tinguessin els teus productes en les persones que les veuen o les compren?M’agradaria que les meves peces convidessin a una pausa, una connexió i una escolta interior. Que despertin emocions, records o preguntes. Que inspirin a reconnectar amb allò essencial i amb la pròpia creativitat. Cada obra porta dins un procés profund, simbòlic i viu. Tant de bo puguin acompanyar altres persones en el seu camí o aportar calidesa i presència als seus espais.
Què suposa per a tu formar part del col·lectiu d'ARTISANIA?És una manera de donar suport i valor al treball creatiu i artesà. M’interessa formar part d’un moviment que dona suport i visibilitza el talent i el potencial que tenim a la comarca, i que aposta per posar l’artesania i l’art en el lloc que li correspon a través de donar veu i potenciar-lo a través d’accions directes per als creadors, així com accions estratègiques dins i fora del territori.
Amb quins valors d'ARTISANIA t'identifiques més?Personalment, crec que un dels valors essencials d’ARTISANIA és posar en valor tant l’art com l’artesania del territori. En el meu cas, que traballo l’expressió artística a través de la ceràmica, entenc que l’artesania és la base per aflorar la nostra connexió interior i que pot manifestar-se tant en la bellesa de l’objecte quotidià i en expressions artístiques i conceptuals. Aquest enfocament integrador, que aglutina art i artesania, em sembla molt interessant per potenciar la riquesa creativa i cultural del territori.
Recomanaries a altres artesans a venir a instal·lar-se a l'Anoia? Per què?Sí. L’Anoia és un territori ideal per treballar des del ser i l’escolta, envoltat d’una riquesa cultural i paisatgística. A més, la comarca està apostant cada cop més per potenciar la creativitat, i la seva escala humana facilita teixir vincles propers.
Animaries als artesans creadors a formar part d'ARTISANIA? Per què?Sí, perquè és una oportunitat per sumar forces per visibilitzar la creativitat i impulsar l’artesania des d’una mirada contemporània i compromesa.
Crec que és molt important a més promoure el treball artesà i artístic fora de la metrópoli de Barcelona, fomentant la descentralització cultural i artística, tal com es va veure en iniciatives com Manifesta 15 a Barcelona. Aquest enfocament contribueix a enfortir les comunitats locals i a posar en valor la riquesa creativa dels territoris.
Quin és el titular que t'agradaria llegir a la premsa? Com ja vaig comentar una vegada en una entrevista, realment m’agradaria llegir: "El barri del Rec d’Igualada es converteix en un referent artístic del país. A diferents espais s’hi ubiquen artistes locals i d’arreu que obtenen cessió d’espais a fons perdut per al foment de l’art i l’impuls de les activitats artístiques i artesanes, amb tallers, comerços i galeries."